Що AI рекомендує купувати українцям на Чорну Пʼятницю
Дослідження рекомендацій ШІ під час розпродажів
Спілкування з чатботами також допомагає пришвидшити покупку на 47%. Це повʼязано з тим, що споживач в одному місці отримує рекомендацію на конкретний товар та магазин, з урахуванням його бюджету та побажань. Напередодні високого сезону бізнесам особливо актуально потрапляти в ці рекомендації.
Напередодні Чорної пʼятниці ми провели власне дослідження, щоб перевірити, що LLM-системи знають про сезонні пропозиції українського eCommerce. Ми дізналися, які бренди та магазини найчастіше зʼявляються у рекомендаціях.
Як ми проводили дослідження
У дослідженні взяли участь 121 респондент, який надіслав цей промпт всім трьом чатботам (Chat GPT, Gemini та Perplexity). Ми проаналізували їх відповіді в розрізі категорії товарів, брендів та магазинів — визначили, які українські бізнеси зʼявляються у рекомендаціях найчастіше, а також порівняли, чим відрізняються відповіді LLM-систем.
У всіх запитах використовувався один промпт:
Привіт! Чорна п’ятниця (Black Friday) наближається, і я планую витратити до 20 тисяч гривень на покупки в Україні. Моя мета — купити 5 товарів з п’яти різних категорій:
електроніка (electronics)
мода (fashion)
побутова техніка (home appliances)
косметика (cosmetics)
іграшка для дитини віком 5-10 років (toy)
Будь ласка, наведи рекомендації — по одному товару на категорію, із зазначенням конкретного бренду товару, та конкретного українського магазину, де цей товар можна придбати. Додай приблизну ціну в грн для України та коротку аргументацію, чому саме цей товар заслуговує уваги.
Дякую!
Електроніка
Абсолютний лідер — бренд Xiaomi (53%), друге місце займає Samsung (28%) і третє — Apple (9%). В топ рекомендацій також зайшов бренд Sony (6% відповідей) — як аудіосегмент.
Електроніка рекомендувалася через найкраще співвідношення ціна/якість.
Серед найбільш популярних категорій товарів в ніші електроніки — смартфони Redmi Note, TWS-навушники (бездротові навушники), смарт-годинники та фітнес-браслети. При цьому, навушники найбільше рекомендував саме Gemini, два інших чатботи зосередили увагу на смартфонах. Технологія шумопоглинання в навушниках — одна з ключових функцій.
Магазини:
- ROZETKA — безумовний лідер: 53% (ChatGPT: 72%, Gemini: 35%, Perplexity: 52%)
- Comfy — другий: 20% (ChatGPT: 8%, Gemini: 30%, Perplexity: 23%)
- Citrus/Foxtrot/Allo — ділять 15-20% рекомендацій.
Мода
Спортивні бренди домінують у 60% рекомендацій — Adidas (22%), Nike (18%), Puma та Columbia (20%), а ще бренд Levi's (12%). Основний фокус рекомендацій йде на довговічність та універсальність.
Наприклад, ChatGPT рекомендує взуття (Stan Smith, Air Force 1) та джинси Levi's 501 як «інвестицію в базу», а Gemini та Perplexity — сезонний верхній одяг через актуальність та високі сезонні знижки.
Цікавим спостереженням є досить висока частка годинників серед категорій товарів в рекомендаціях ChatGPT. Це може свідчити про те, що годинники розглядаються не тільки як функціональний пристрій, але й як важливий модний аксесуар, що доповнює образ.
Цікаво, що лише Gemini і Perplexity активно рекомендують українські бренди Arber, Staff, MustHave та Gepur — вони зайняли 16% всіх відповідей.
Магазини:
- Intertop — 26% (ChatGPT: 35%, Gemini: 40%, Perplexity: 10%)
- Kasta — 25% (ChatGPT: 7%, Gemini: 28%, Perplexity: 42%)
- ROZETKA — 17% (ChatGPT: 38%, інші <15%)
Побутова техніка
Робот-пилосос найчастіше згадувався як інвестиція в економію часу та автоматизацію побуту. Аерофритюрниці популярні через «приготування з меншою кількістю олії», «швидкість» і «універсальність».
У категорії побутової техніки лідирують згадки двох брендів — Xiaomi (29%) та Philips (28%), який потрапив в рекомендації через репутацію надійності. За ними йдуть Tefal (20%), Dreame та Bosch (10%), а от популярний бренд пилососів та фенів Dyson потрапив лише в рекомендації від Perplexity.
Наш промпт мав загальний бюджет до 20 тисяч гривень на всі покупки, тому LLM-системи намагалися знайти найбільш вигідні пропозиції в діапазоні 3-7 тисяч гривень. Водночас, саме категорію «Побутової техніки» всі чатботи виділили як найбільш вигідну для покупок під час Black Friday — зі знижками до 50%.
Магазини:
- Comfy — 31% (ChatGPT: 28%, Gemini: 32%, Perplexity: 35%)
- ROZETKA — 26% (ChatGPT: 48%, Gemini: 20%, Perplexity: 10%)
- Foxtrot — 20% (стабільно 12-28%)
- Epicentr — 15% (Perplexity: 30%, інші <10%)
Цікавий інсайт: брендові магазини техніки не потрапили в ТОП-5 рекомендацій магазинів у жодному з чатботів.
Косметика
У категорії косметики ми помітили найбільше відмінностей між рекомендаціями різних LLM-моделей.
Наприклад, ChatGPT найчастіше рекомендував The Ordinary, CeraVe та Estée Lauder, як інвестицію в хороший догляд за меншою ціною.
Perplexity пішов за трендами на корейський догляд (Dr.Ceuracle, Needly, Medicube) і рекомендував набори доглядової косметики через економію.
Gemini також найчастіше згадував набори догляду за шкірою — 85% відповідей.
Бренд The Ordinary домінує у всіх відповідях (35%), на другому місці CeraVe (18%), на третьому La Roche-Posay (17%).
Магазини:
- MAKEUP — 29% (ChatGPT: 42%, Gemini: 35%, Perplexity: 10%)
- EVA — 25% (стабільно 22-30%)
- KRKR — 15% (Perplexity: 45%!, інші 0%)
Іграшки
Ми просили порекомендувати іграшки для дітей віком 5-10 років і абсолютний лідер цієї категорії — LEGO, який зайняв 88% всіх відповідей. Конструктор розглядався як безпрограшний та універсальний варіант, незалежно від статі дитини, який розвиває, стимулює логіку, моторику та креативність.
Серед товарів LLM пропонували різні набори:
- LEGO Classic (універсальний вік 4+)
- LEGO City (хлопчики, 40% Gemini)
- LEGO Friends (дівчатка, 30% Gemini)
- LEGO Technic/Creator (старша вікова група)
12% рекомендацій отримали іграшки брендів Hasbro, VTech, BUBILOONS, квадрокоптери та настільні ігри для всієї родини.
Магазини:
- ROZETKA — 49% (ChatGPT: 78%, Gemini: 28%, Perplexity: 42%)
- Epicentr — 17% (Gemini: 20%, Perplexity: 30%)
- Будинок Іграшок — 16% (ChatGPT: 12%, Gemini: 38%)
Як LLM дотрималися бюджету на витрати
У промті ми вказали, що загальний бюджет на витрати — 20 тисяч гривень. У 94% відповідей LLM дотрималися цього бюджету, а найдешевший кошик склав 6-7 тисяч гривень.
Середній чек серед всіх чатботів склав 17 тисяч гривень.
У випадках, коли бюджет залишався — чатботи пропонували апгрейд, щоб придбати дорожчі або більш якісні товари для «максимізації вигоди на Чорну пʼятницю». Проте, ми також зафіксували відповіді, де кошик перевищував закладений бюджет — в такому випадку чатботи наголошували, що реальні ціни під час покупки можуть бути менші від тих, які він фіксує в магазинах на момент відповіді.
Також ми помітили, що всі LLM-системи пропонували порівняти ціни в магазинах на обрані товари або рекомендували зробити це самостійно. Знову ж таки, щоб знайти найвигіднішу пропозицію.
Фраза «вигоди» найчастіше лунає в рекламних креативах українських магазинів під час Чорної пʼятниці, а чатботи, як ми знаємо, збирають інформацію з відкритих ресурсів в інтернеті. Тому, цілком можливо, що LLM робить акцент на економії тому, що вважає це найбільшою мотивацією.
Також цікаво подивитися на розподіл бюджету між категоріями. Тут здивувань не буде — традиційно електроніка і техніка найпопулярніші товари під час розпродажів, тому разом вони зайняли понад 50% витрат. На одяг закладалося близько 20% бюджету, а на іграшки в середньому 11%.
Найдешевшою категорією стала косметика. Категорія іграшок стоїть на 4 місці, оскільки майже всі рекомендації — дорогі набори LEGO, тоді як косметика була у різних бюджетах.
Рекомендації для потрапляння в ШІ-рекомендації
- В категорії Електроніки ШІ враховує репутацію виробника та довіру споживачів: чатботи аргументували свою рекомендацію, використовуючи згадки про: «популярність бренду», «перевірений бренд» та «надійність».
- Оптимізація контенту під ШІ відрізняється тим, що LLM-моделі шукають відповідність опису товару до запиту користувача. Наприклад: пристрої, що «ідеально підходять для роботи/спортзалу/дороги», «для щоденного використання», «для навчання й розваг». Це потрібно враховувати в описі карток товарів.
- Для верхнього одягу особливо виділяються функціональні характеристики, наприклад, «дуже теплий», «водонепроникний», «ідеально для зими». Тому брендам потрібно враховувати сезонні потреби та практичне застосування одягу.
- Під час пошуку фінальної вибірки ШІ зважав на фрази, на кшталт: «ідеальний час, щоб оновити свої навушники», «знижки до 40%», «значні знижки».
Висновки
- AI-проникнення. Наступного року LLM-системи стануть ще розумнішими та впливовішими, а їхній вплив на життя користувачів — більшим. Тому, потрапляти у рекомендації ШІ — це вже не перевага, а необхідна умова для ефективних продажів. Якщо ви ще не працюєте над цим, це ваш знак почати.
- Час діяти. Класичне SEO досі важливе, але ми бачимо, як критично зростає потреба в SEO for AI — оптимізації, яка допомагає вашим продуктам і пропозиціям потрапляти прямо у персоналізовані підбірки ШІ.
- Персоналізація. Бізнесам потрібно переосмислити свої продуктові описи та весь контент, що публікується на сайті. AI-системи навчаються на індивідуальній поведінці користувача, тому загальні описи вже не працюють — для найкращого співвідношення потрібні якісні та структуровані дані про функції, контекст використання та емоційну цінність товару.









